Print - Digital and Copier Art
Bibliothèque et Archives nationales du Québec (BAnQ) in Montréal possesses several xerographic and digital prints from Philippe Boissonnet. In addition to the artists’ books he has produced collectively, such as 11 Electrographs (1985), Fractures d’images (1994) et Espaces interstitiels (1996), the collection holds an individual album of 16 xerographic transfers, Hypothèses errantes (1996) and a xerographic book entitled Main-chinalement (1984) as well as the book in a plexiglass box « #Wearetheworld 9Venise) » (2015-19).
Note: Several scanographic experiments are included within the PHOTO (lenticular works) » and DRAWINGS (mixed media works) sections
REMAKE THE WORLD
1993
Canon Bubble Jet laser print on paper. Monotypes. Created in residence at OE Canon Ltd, Montréal
Large format: 122 x 43 cm each (mounted on foamcore)
Photo installation: 350 x 350 cm. Light boxes: 45 x 125 x 20 cm. Light and engraved glass. The 4 backlit images have been on Canon Bubble Jet copier by the direct « bougé» technic sur la vitre du copieur de grand format (pendant une résidence de recherche chez OE Inc. Canon, à Montréal).
RECONSTRUCTION Series
1993
Canon Bubble Jet laser print on paper. Monotypes. Created in residence at OE Canon Ltd, Montréal
EN RECONSTRUCTION Series
2008
Series from Copy Art prints : Inkjet digital print on Hahnemühle paper
63 x 63 cm framed, ed. 3/3
LA CONSCIENCE DES LIMITES (Terre-enfant)
1993-2008
Inkjet digital print on Hahnemühle paper (from a Copier Art project done at MIDE, Cuenca, Spain, 1993)
71 x 42,5 cm, ed. 7/7
Séries AURORA BOREALIS
1992
Monotypes printed on paper with Copy Art processus (Canon copier). 30 x 40 cm each. 1/1 (part of the MIDE art collection, Cuenca, Spain)
PINCEAU ÉLECTRONIQUE (Livre-boitier)
1986
Copy Art / Thermographic prints on Sharp CX5000 copier paper (BanQ Collection, Montreal)
PALETTE ÉLECTRONIQUE
1990
Copy Art / 27 colour photocopies mounted on wood and acrylic paint on wall
250 x 170 x 2 cm
Collection of the Centre Copie-Art, Montréal, Qc
« ‘Palette électronique ‘, tel est le titre d’une oeuvre récente de Philippe Boissonnet qui donne forme concrète à la métaphore. Matériellement, il procède par repiquage d’un détail d’une image d’ordinateur modifiée au pastel, photocopié et agrandi sur la Canon laser. Des fragments sélectionnés sont montés sur du contreplaqué découpé en formes de palette de peintre .. » (M. Brunet-Weinmann, Vie des art 142, 1991)
MAIN-CHINALEMENT Series
1984
Copy Art / Xerographic prints on Ingres paper
Mainchinalement préhistorique Structure mainchinale
Empreinte mainchinale Wrap mainchinal
MAIN-CHINALEMENT (artist's book)
1984
Transfer and colour xerographic prints on Ingres paper. Mounted on St-Armand cotton paper.
35 x 220 cm (25 x 35 cm, folded book), ed. 6/6
Collection of the Banque d’oeuvres d’art du Canada
Collection of the Bibliothèque et Archives nationales du Québec
Collection of the Centre Copie Art, Montréal, Qc